O novoj kampanji švedskog lanca: Oko 42% žena je na vodećim pozicijama u Ikei Hrvatska

17.03.20. | Primjeri dobre prakse, Vijesti

Kako bi obilježila Međunarodni dan žena, Ikea svake godine provodi kampanju o rodnoj ravnopravnosti, kako na radnom mjestu, tako i u kućanstvu, a o tome kako su ga proslavili ove godine, zašto su uopće započeli s tom kampanjom i što planiraju dalje pričali smo sa Sarom Del Fabbro, direktoricom Ikee u jugoistočnoj Europi.

Ikea je sada već poznata kao predvodnik borbe za rodnu ravnopravnost na tržištu rada. Koji su bili razlozi upuštanja u tu borbu i zašto ste upravo to područje u Hrvatskoj prepoznali kao područje vrijedno i potrebno zalaganja?

– Ta je tema prirodna za tvrtku Ikea i dio je naše korporativne kulture. Vjerujemo da je ravnopravnost u središtu ljudskih prava te da svi ljudi zaslužuju iste prilike za zapošljavanje i napredovanje, kao i istu plaću za isti posao.Tijekom prethodnih godina dosta smo radili na uspostavljanju internih politika koje će našim zaposlenima u Hrvatskoj omogućiti profesionalan rast i razvitak, ali i pružiti im podršku u trenucima koji su najznačajniji njihovim obiteljima, kao što je rođenje djece.

Istovremeno, uvijek nastojimo djelovati i na korist zajednice u kojoj poslujemo. Prema indeksu rodne ravnopravnosti, Hrvatska je i dalje ispod prosjeka Europske unije, što je potvrdilo i naše istraživanje koje smo proveli u suradnji s agencijom Ipsos. Oko tri četvrtine građana i građanki u Zagrebu smatraju da žene i muškarci nemaju jednaka prava na radnome mjestu. To pokazuje da postoji potreba da tvrtke posvete više pažnje toj temi, a i mi želimo dati svoj doprinos tome.

Već tri godine zaredom Ikea na Dan žena provodi kampanju o rodnoj ravnopravnosti. Koji je ovogodišnji fokus i zašto?

– Dvije smo se godine bavili ravnopravnošću na radnom mjestu, a ove smo godine željeli ići korak dalje i razgovarati o ravnopravnosti kod kuće.

Naime, naše kolegice i kolege svake godine posjete značajan broj domova kako bi otkrile koje su potrebe, želje, ali i frustracije ljudi. Pokazuje se da većinu poslova vezanih uz kućanstvo i brigu o djeci uglavnom preuzimaju žene, što potvrđuju i istraživanja Ureda pravobraniteljice za ravnopravnost spolova Republike Hrvatske. Zato zaposlene žene redovito “nose” dvostruki teret na leđima, u obitelji, ali i svojim poslovima, zbog čega im je teško uspostaviti ravnotežu između privatnog i poslovnog života. To, ujedno, utječe i na mogućnosti napredovanja žena u njihovim karijerama. Zato smo ove godine, stavljajući Ikea proizvode u jedan duhovit kontekst, odlučili potaknuti na razmišljanje o ravnopravnosti kod kuće. Kuhinjska rukavica dobro pristaje i muškoj ruci, a tanjurima je svejedno tko ih pere, zar ne?

Prošle je godine Ikea inicirala osnivanje saveza tvrtki u Hrvatskoj koje se zalažu za rodnu ravnopravnost. Koliko je članica u savezu, što točno one rade i što su postigle u svojoj prvoj godini postojanja? Koji su planovi za nastavak djelovanja?

– Savez za rodnu ravnopravnost, koji je nastao uz podršku Veleposlanstva Švedske i Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj, ovih dana slavi svoju prvu obljetnicu. Veseli nas što su nam se na Forumu Saveza održanom 5. ožujka pridružile i nove tvrtke te sada brojimo ukupno 12 članica. Sve su tvrtke, po primanju u članstvo, potpisale i Izjavu kojom se obvezuju na osiguravanje jednakih plaća za isti posao, jednakih prilika za zapošljavanje i napredovanje za žene i muškarce te povećanje predstavljenosti žena na vodećim, ali i drugim pozicijama.

Kako je riječ o tvrtkama koje dolaze iz različitih industrija, svaka članica samostalno razvija politike kojima želi unaprijediti svoju radnu okolinu, a želja nam je i raditi na osnaživanju lokalne zajednice i društva. Ikea Hrvatska, primjerice, trenutno uvodi progresivne politike kojima zaposlenima koji su, ujedno, roditelji, želimo olakšati povratak na posao nakon roditeljskog dopusta te potaknuti ravnopravno sudjelovanje u odgoju djece.

Ikea je u suradnji s MasterCardom pokrenula i program ekonomskog osnaživanja žena pod nazivom Odvažna. O čemu je točno riječ i hoćete li nastaviti s tim programom?

– Programom “Odvažna” nastojimo pružiti financijsku i stručnu podršku ženama u poduzetništvu. Naime, statistike pokazuju kako ženama poduzetnicama koje su u prelasku iz startup faze u fazu rasta i razvoja poslovanja nedostaje stručna podrška, prilike za poslovno umrežavanje, kao i mogućnosti mikrofinanciranja. Želimo doprinijeti rješavanju upravo ovog problema.

Prošle je godine proveden pilot-projekt u suradnji s MasterCardom te Zakladom Solidarna i Hrvatskim poslovnim savjetom za održivi razvoj i veseli nas što smo podržali pet ženskih poduzetničkih inicijativa u Hrvatskoj. Među njima su i Strašne žene, društvena igra koja promiče žene koje su zadužile čovječanstvo, a koje se nalaze na policama tvrtke Ikea Hrvatska. Veseli me što upravo započinje novi ciklus natječaja “Odvažna”.

Koji su rezultati svih navedenih programa koje je Ikea pokrenula? Jeste li zadovoljni njima i gdje još vidite prostora za napredak? Što dalje planirate?

– Tijekom proteklih nekoliko godina dosta smo naporno radili na razvoju internih poslovnih praksi kako bismo podržali svoju predanost prema ravnopravnosti. Ovdje bih osobito istaknula i kako smo uspjeli ostvariti jednaku zastupljenost žena i muškaraca u tvrtki Ikea Hrvatska, a na vodećim pozicijama je oko 42% žena te smo osigurali i istu plaću za isti posao ženama i muškarcima. Usto, potičemo i svoje tate da što je moguće više sudjeluju u brizi oko djece pružajući im i plaćeni jednomjesečni dopust koji mogu provesti s bebom nakon što se njihove partnerice vrate na posao.

Htjeli bismo potaknuti slične promjene u poslovnom okruženju, ali i društvu. Zato ćemo nastaviti djelovati putem Saveza za rodnu ravnopravnost kako bismo utjecali na smanjenje jaza između žena i muškaraca. Prema Svjetskom gospodarskom forumu, trebat će nam još 99,5 godina da se taj jaz u potpunosti ukloni – a vjerujem da nitko od nas ne želi čekati toliko dugo. Zato ćemo biti još odlučniji u svojim aktivnostima kako bi promjena bila još brža.

Što Ikea radi kako bi svojim djelatnicima olakšala balansiranje privatnog i poslovnog života?

– Važno nam je da naše kolegice i kolege mogu uspostaviti zdravu ravnotežu između privatnog i poslovnog života i zato planiramo radne rasporede i sate unaprijed, a posebno smo fokusirani i na zaposlenike s djecom. Ovdje bih spomenula i novu pogodnost koju smo nedavno uveli, Mjesec prilagodbe za roditelje. Po povratku na posao, mama ili tata, ovisno o tome tko je koristio roditeljski dopust, mogu prvih mjesec dana raditi pola ugovorenog radnog vremena i biti plaćeni kao da su radili puno radno vrijeme. Time želimo olakšati povratak na posao koji može biti stresan svim članovima obitelji, i onim najmlađima.

Kako vi balansirate privatni i poslovni život? Budući da ste u Ikei počeli raditi već kao studentica, jeste li tijekom karijere imali poteškoća u tome?

– Kada sam kao studentica započela s radom u robnoj kući Ikea u Italiji, radila sam četiri sata ujutro ili četiri poslijepodne, što mi je ostavljalo dovoljno vremena za učenje, ali i zabavu s prijateljima. Ubrzo nakon završetka fakulteta počela sam raditi na puno radno vrijeme i obavljala sam različite menadžerske funkcije u robnim kućama diljem Italije. Prije toga mislila sam kako menadžerske funkcije ne ostavljaju previše slobodnog vremena, no u tvrtki Ikea zaposlenici se uvažavaju kao cjelovite ličnosti i poštuje se ravnoteža između privatnog i poslovnog života, a svi zaposleni imaju pravo na dva slobodna dana tjedno. Privatan i poslovan život u kompaniji Ikea idu, da se tako izrazim, ruku pod ruku, i jedan drugi dopunjuju.

Jeste li ikad doživjeli diskriminaciju na svom radnom mjestu, odnosno jeste li imali ikakvih poteškoća zbog toga što ste žena?

– Svoju karijeru u Ikea započela sam stavljanjem robe na police, a lider mog tima je nakon šest mjeseci prepoznao moju marljivost i ponudio mi odgovorniju funkciju u uredu. Tako sam tijekom vremena obavljala različite menadžerske funkcije u robnim kućama u Italiji, a u rujnu 2017. postala sam zamjenica izvršnog direktora za Ikea Italija, zadužena za robne kuće u središtu i na jugu Italije. Mjesto direktorice regije Ikea See preuzela sam u lipnju ove godine.

Spominjem ove crtice iz svog životopisa jer one najbolje svjedoče kako su mogućnosti napredovanja u tvrtki Ikea jednako dostupne svima. To pokazuje kako Ikea vjeruje u svoje ljude i drži do svojih vrijednosti, što je i najvažniji razlog moje dvadesetogodišnje karijere u tvrtki.

 

Razmišljanja direktora robne kuće IKEA u Hrvatskoj, koje je iznio na Forumu Saveza za rodnu ravnopravnost pročitajte na https://bit.ly/33mZhiM

 

Izvor: jutarnji.hr

Share This