poslovni.hr, 26. studeni 2010.
Banke i osiguravatelji uvidjeli su da je poslovanje isplativije ako je reputacija pozitivna, klijenti i poslovni partneri lojalni, a zaposlenici zadovoljni.
Je li društveno odgovorno poslovanje samo dobar korporativni marketing ili tvrtke doista u odgovornom poslovanju, a ne primarno profitu vide svoje beneficije? Čini se da društveno odgovorno poslovanje ima opipljive prednosti za tvrtke u dugom roku, poručuju kompanije koje svoje poslovanje temelje na načelima DOP-a. U Zagrebačkoj banci mišljenja su da je pojam društvene odgovornosti jednostavno potreba finog balansiranja između očekivanja dobiti dioničara, stabilne tvrtke i kvalitete internog i eksternog poslovanja.
UniCredit u borbi s CO2
To podrazumijeva odnos prema zaposlenima te kvalitetne proizvode i usluge, odgovorno investiranje i odnos prema poslovnim partnerima. Bit je da taj balans ne bude kratkog vijeka jer se kroz dugoročnu primjenu mogu ostvariti kvalitativni pomaci u društvu. “Primjenom DOP-a ostvaruju se poslovni benefiti – pozitivan utjecaj na reputaciju, povjerenje i lojalnost klijenata i poslovnih partnera, uspješnost i zadovoljstvo zaposlenika”, kažu u Zagrebačkoj banci. Svoje društveno odgovorno poslovanje Zaba identificira u suradnji s lokalnim jedinicama i ministarstvima, Europskom investicijskom bankom te EBRD-om i HBOR-om na povoljnijem financiranju investicijskih projekata. “U uvjetima trenutne likvidnosti banka još intenzivnije traži rješenja olakšanja daljnjeg poslovanja tvrtki, posebno malih i srednjih poduzetnika. Sa županijama i gradovima surađujemo na kreditnim linijama koje potiču zapošljavanje, a posebno razvoj edukacije mladih, ali i za korištenje obnovljivih izvora energije”, kažu u Zabi. Primjer DOP-a, a ne isključivo biznisa, uvjerava Zaba, zeleni su krediti za povećavanje energetske učinkovitosti. I grupa UniCredit, čija je članica Zagrebačka banka, prošle je godine donijela svoj program ekološke održivosti, postavivši cilj smanjenja emisije CO2 za 30 posto do 2020. PBZ je pokrenuo sveobuhvatan program društvene odgovornosti pod nazivom “PBZ Prijatelj”. Banka je aktivno uključena u projekt DOP-a, radionicu za građanstvo pod nazivom “Kako uskladiti prihode i rashode”. “Cilj radionice je naučiti građane kako da donose financijske odluke i odrede svoje ciljeve te kako uravnotežiti sredstva i želje s obzirom na prihode i rashode, ne nudeći im niti reklamirajući pritom bankarske proizvode”, kažu u PBZ-u. U PBZ-u se pazi i na potrošnju energije, papira i tonera, otpad se sortira, a u pripremi je projekt uvođenja višekratnih kuverti.
Rekreacija za radnike
“Pri obuci zaposlenika za protupožarnu zaštitu i zaštitu na radu jedna od obveznih tema je i zaštita okoliša. Na taj način osvještavamo zaposlenike o problemima okoliša. Priručnici kao što su ‘Vodič o štednji energije’ te ‘Rječnik održivosti’ sastavni su dio materijala za obuku”, kažu u PBZ-u. Briga za zaposlenike uključuje organizaciju rekreacijskih aktivnosti za postizanje boljega zdravstvenog stanja, a svake dvije godine i sistematski pregled. Društvena odgovornost u Erste banci, ističu, nije samo odnos prema zaposlenicima, već prema svim skupinama, no djelatnici su svakako u fokusu. Cilj je stvaranje odnosa sa zaposlenicima koji se temelji na povjerenju i stvaranju vrijednosti i samim time postaje dugoročan. “To činimo ulaganjem u edukaciju, radne uvjete, prevenciju zdravlja zaposlenika i niz drugih aktivnosti koje se provode u dnevnom poslovanju banke”, kažu u banci. Unatrag dvije godine u suradnji s Centrom za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju slijepih i slabovidnih osoba “Vinko Bek” organiziraju se aktivnosti za pripravnike kojima se potiče timski rad, ali i osjećaj pomaganja drugima, a od ove godine organizirano je i “korporativno volontiranje” što potiče razvijanje timskog duha, a usto pridonosi podizanju zadovoljstva zaposlenika, napominju. DOP je i otvorena komunikacija s klijentom, pa je banka uvela koncept “Jer nam je Vaše mišljenje na prvome mjestu” kako bi od klijenata čula na kojim bi područjima trebalo raditi. Kao dobar primjer implementacije DOP-a u Raiffeisen banci ističu činjenicu da je to prva banka koja je smanjila kamatne stope na stambene kredite u švicarskim francima. “Smanjenjem kamatnih stopa na stambene kredite za klijente banka nastoji olakšati teret otplate kredita zbog rasta tečaja”, kažu u Raiffeisenu.
Poslovna misija
Kao i matična grupacija Société Générale, poslovanje na načelima DOP-a temelji i SG- Splitska banka. U banci postoji odjel za inovacije i kvalitetu koji potiče inovativne ideje zaposlenika. Mlade klijente želi se naučiti da odgovorno upravljaju novcem, a na roditelje se apelira da svojim studentima uplaćuju džeparac na tekući račun, simulirajući na taj način redovna mjesečna primanja. “Politikom poslovanja potičemo financiranje projekata koji su danas poznati kao zeleno gospodarstvo. Jedan od najboljih primjera je financiranje projekata za gradnju postrojenja koja se bave proizvodnjom ekološki prihvatljivih izvora energije, kao što je financiranje vjetroelektrana, poticanje zelenog poduzetništva”, kažu u Splitskoj banci. U Hypo Alpe-Adria banci kažu da je strateška odrednica “fokus na potporu malom i srednjem poduzetništvu s posebnim naglaskom na proizvodno i izvozno orijentirane tvrtke. “Jedan smo od ključnih financijera poljoprivrede i turizma, strateških grana ključnih za hrvatsko gospodarstvo. Banka također sudjeluje u razvojnim projektima lokalnih zajednica i HBOR-a, a financirala je i projekte za eksploataciju obnovljivih izvora energije”, kažu u HAAB-u. I u najvećem osiguravatelju Croatia osiguranju brinu o DOP-u. “Svi strateški programi, inicijative i ciljevi Croatia osiguranja postavljeni su na društveno odgovoran način te usklađeni s temeljnim vrijednostima i poslovnom misijom poduzeća. Biti društveno odgovoran glede zaštite okoliša znači činiti više nego što zakon nalaže. To podrazumijeva korištenje najbolje raspoložive znanosti i tehnologije da bi se ostvarili standardi očuvanja okoliša koji će biti viši od propisanih”, kažu u CO-u.