poslovni.hr, 9. lipanj 2010.
Profesor Crowther pokretač je serije konferencija, deveta u nizu održava se u Zagrebu u organizaciji Zagrebačke škole ekonomije i managementa, a predaje društveno odgovorno poslovanje na sveučilištu De Montfort u Velikoj Britaniji. S njim smo razgovarali o važnosti društveno odgovornog poslovanja za uspjeh kompanije, te odnos
Održivost je najvažnija tema u poslovanju. Što ona točno uključuje i je li skupa za poslovanje?
Održivost se odnosi na dugoročni opstanak poslovanja – i društva i planeta. Podrazumijeva sasvim drugačije planiranje i donošenje odluka za poslovne subjekte i društvo. To ima učinke na poslovanje i društvo, ali ne predstavlja troškove za poslovanje; štoviše plan održivost ustvari smanjuje troškove poslovanja. Dakle, uz održivost svi dobivaju – poslovni subjekti, društvo i svijet.
Katkad se smatra da je DOP samo dodatni trošak za poslovanje, koji je Vaš komentar?
Ljudi misle da se DOP sastoji samo od davanja u dobrotvorne svrhe – samo u činjenju “više”. To bi podrazumijevalo davanje dijela zarade od poslovanja što je dodatni trošak i smanjuje dobit. Danas je ovakvo mišljenje prihvaćeno kao potpuno pogrešno. Danas je priznato da je DOP ulaganje u poslovanje. Kao sve investicije donosi buduće dobrobiti. U tom slučaju lako se dokazuje kako provođenje DOP-a unapređuje profitabilnost poslovanja. No nužno je uklopiti DOP u strategiju poslovanja i razumjeti načela, a ona uključuju održavanje dobrih odnosa sa svim interesnim dionicima. Tako primjerice, Vlada Velike Britanije promovira DOP kao ono što će unaprijediti poslovni uspjeh i profitabilnost.
Tijekom ekonomske krize, kao primjerice ove kojoj smo trenutno svjedoci, nužno je da poslovni subjekt napusti DOP kako bi preživio. Slažete li se?
Ne – to je potpuno pogrešan pristup. Ako promotrimo svjetsku ekonomiju, vidjet ćemo da neki poslovni subjekti preživljavaju krizu bolje od drugih. Naime, neki su propali tijekom krize, ali neki su ustvari počeli čak i bolje poslovati. Dakle, presudno je razumjeti koja je razlika između tih kompanija. I opet je vrlo lako pokazati kako su one kompanije koje posluju dobro ujedno i one koje posluju društveno, dok su one koje prolaze loše kroz krizu te koje su napustile DOP. Dakle, postoji neposredna sveza između DOP-a i poslovnog opstanka u teškim vremenima. Mnoge tvrtke to razumiju i više ulažu u DOP tijekom recesije jer to vide kao način opstanka i napretka. Ta pojava je pogotovo prisutna u Velikoj Britaniji i zapadnoj Europi – to je ono što su potrošači očekivali i stoga su kompanije proširivale svoje DOP djelatnosti.
Neki ljudi tvrde da je DOP nužan za poslovni uspjeh. Što vi mislite?
DOP je zaista nužan za poslovni uspjeh. Najvažnija tema ovog trenutka za većinu poslovnih subjekata je održivost i svi oni razvijaju planove održivosti, ponajprije svi međunarodni poslovni subjekti. No, također to čine poslovni subjekti na nacionalnoj razini u sjevernoj Europi i sjevernoj Americi.
Mnogi mali i srednji poduzetnici kažu da si ne mogu priuštiti DOP. Također, mnogi novo pokrenuti poslovni subjekti kažu da se prvo moraju usmjeriti na opstanak i profitabilnost prije nego što se okrenu DOP-u.
Čuo sam da ljudi to govore i pritom iskazuju pogrešno mišljenje. No, sve tvrtke žele opstati i rasti i dakako sve trebaju biti profitabilne kako bi to postigle. Naravno da tako postupaju, pa to je svrha poslovanja! No, DOP ne smanjuje profit – štoviše povećava i pomaže kompaniji u rastu. DOP je ulaganje u budućnost poslovanja, a svi poslovni subjekti trebaju ulaganja kako bi rasli ili jednostavno opstali. DOP uvećava profitabilnost, no zahtijeva ponešto truda i vremena kako bi se to postiglo. Ali dobrobiti su jasno vidljive i to je primjenjivo na sve kompanije, bilo velike ili male, davno utemeljene i sasvim nove.
Jedini način
Mnogi ljudi u potpunosti razumiju da jedini mogući način na koji poslovanje može biti održivo jest da posjeduje politike i praksu DOP-a. Stoga DOP povećava profitabilnost, no također je presudan za opstanak kompanije – toliko je esencijalan poslovnim aktivnostima. I potrebno je priznati kako je potpuno bitan za svako poslovanje koje se bavi međunarodnom trgovinom ili ima međunarodne veze.